MentorChamber esittelyssä: Teija Silver & Kirsi Stjernberg

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella. Ohjelman kautta tehdään tulevaisuuden osaaminen näkyväksi ja rakennetaan yhä parempia verkostoja ihmisten ja yritysten välille.

MentorChamber esittelyssä -sarjan kolmantena haastatteluparina ovat Kaarean henkilöstöjohtaja Teija Silver ja Varsinais-Suomen Liiton viestintäpäällikkö Kirsi Stjernberg.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Vaikka olen uravuosiltani kokenut, mentorointiohjelmista minulla ei ole vielä hirveän paljon kokemusta. Näillä kokemusvuosilla koen, että minulla voisi olla jotain annettavaa erityisesti omasta hr-taustasta nousten. Halu jakaa omaa kokemusta ja osaamista innosti lähtemään myös tähän ohjelmaan”, pohtii mentori Teija Silver.

”Kollegani osallistui edelliselle mentorointikierrokselle ja koki saaneensa siitä todella paljon irti. Hän suositteli ohjelmaa lämpimästi, mikä innosti myös minua osallistumaan mentorointiin. Mahdollisuus päästä pohtimaan omaa työroolia ja tekemistä sekä omia vahvuuksiani ulkopuolisen henkilön kanssa kuulosti kiinnostavalta”, kertoo aktori Kirsi Stjernberg.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Kirsi taitaa olla toinen mentoroitavani. Ennen MentorChamber -ohjelmaa olen osallistunut Turun kauppakorkeakoulun mentorointiohjelmaan, ja tällä hetkellä minulla on myös toinen mentoroitava. Mentorin roolissa tärkein toiveeni oli, että Kirsi kokisi prosessin hyödylliseksi. Mentori-aktori-parien muodostaminen on kuitenkin aina tietynlaista matchmakingia. Tietysti mentorina odottaa, että aktorina olisi henkilö, jolle olisi jotain annettavaa ja jonka kanssa voisi rakentaa mentoroinnin vaatiman luottamuksen”, kuvailee Silver.

”Itselläni ei ole aiempaa kokemusta mentorin tai aktorin roolista, joten myöskään ennakko-odotukseni eivät olleet kovin tarkkoja tai suuria. Ajattelin, että mentorointiohjelma antaisi mahdollisuuden kehittää itseään pohtimalla ja sparrailemalla yhdessä toisen kanssa. Toivoin, että ohjelman kautta löytäisin omia vahvuuksiani ja jonkinlaista suuntaa omalle tekemiselle”, tiivistää Stjernberg.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

”Koen, että ensimmäiset tapaamiset menevät tutustumiseen ja siihen, että ymmärretään toistemme taustoja. Mielestäni olemme päässeet siinä hyvin liikkeelle. Nyt ollaan ikään kuin mentoroinnin puolessa välissä, jossa lähestytään sitä pistettä, että päästään pintaa syvemmälle. Toivottavasti sitten loppua kohden Kirsi kokee saaneensa sen mitä tuli ohjelmalta hakemaan. Olemme päässeet prosessissa sujuvasti liikkeelle”, korostaa Silver.

”Tutustuminen Teijaan tuntui luontevalta ja ilmapiiri tapaamisissamme on ollut alusta asti luottamuksellinen. Kun välillämme on luottamusta, tuntuu helpolta jakaa ajatuksia ja sitä kautta varmaan pääseekin myös syvemmälle niissä asioissa. Mentorointi on lähtenyt käyntiin oikein kivasti ja on tuntunut helpolta löytää jutun juoni ja miten edetään”, kokee Stjernberg.

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

”Mentorin tehtävä on aluksi aika paljon kuunnella ja ymmärtää mahdollisia haasteita tai kysymyksiä, joita yritetään ratkoa. Yritän löytää Kirsille sellaisia kysymyksiä, jotka saisivat hänen omaa ajatusprosessiaan liikkeelle. Näen mentoroinnin jatkuvasti elävänä prosessina, jossa tulee kuunnella herkällä korvalla ja miettiä miten prosessissa halutaan edetä. Tavallaan ajatukset selkeytyvät, mutta toisaalta meillä ei ole missään vaiheessa ollut tarkkaa suunnitelmaa prosessille. Sovimme aina karkeasti mistä puhutaan ensi kerralla, mutta jotkut voisivat tehdä vielä strukturoidumman prosessin”, pohtii Silver.

”Ajatukseni eivät sinänsä ole muuttuneet, mutta koen että odotukset ja ajatukset prosessille tarkentuvat pitkin aikaa. Ne olivat aluksi tavallaan maailmaa syleileviä ajatuksia ja nyt kerta kerralta päätetään mihin suuntaamme seuraavassa tapaamisessa”, kiteyttää Stjernberg.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

”Se on aina ihana juttu, että mentorinakin oppii. Pelkästään uuteen ihmiseen, hänen erilaiseen taustaansa ja työympäristöönsä tutustuminen on hienoa. Olen pohjattoman utelias kuulemaan ja ymmärtämään sen kontekstin mistä Kirsi tulee, missä hän on ollut pitkään töissä ja mihin hän on mahdollisesti menossa. Ne ovat aina sellaisia kokemuksia, joissa itsellekin tulee tietynlainen vau-fiilis, kun oppii itse uutta”, kehuu Silver.

”On ollut antoisaa kuulla Teijan työtaustasta ja kaikesta, miten hän on päätynyt tämänhetkiseen asemaansa ja millaisia ajatuksia hänellä on ollut uravaiheisiin liittyen. Se on jo itsessään tosi antoisaa, mielenkiintoista ja opettavaa. Olen myös ilahtunut siitä, miten samalla aaltopituudella olemme. Keskustelu on vielä helpompaa, kun kaikkea ei tarvitse vääntää rautalangasta. Lisäbonuksena on ollut antoisaa, että olemme täysin eri aloilta”, kertoo Stjernberg.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.
Seuraava MentorChamber-haku alkaa vuoden 2023 lopulla.

Kategoriat:MentorChamber