Suojelutyön tiukka rajaus uhkaa ihmishenkiä

hoitoalan lakko vetoomus kuvituskuva

Vetoomus: Suojelutyön tiukka rajaus uhkaa ihmishenkiä

Huomenna alkavalla Tehyn ja Superin lakolla tulee olemaan merkittävät vaikutukset terveydenhuoltoon. Ensimmäiseksi karsitaan ei-kiireelliset hoidot, mikä tarkoittaa, että Turun yliopistollisen sairaalan poliklinikoiden toiminta tulee häiriintymään pahasti. Joillekin osastoille ei ole tällä hetkellä nimetty yhtään hoitajaa suojelutyöhön*. Edes potilaiden siirtoja ei ehditä eikä voida tässä tilanteessa tehdä.

Lakko on täysin laillinen ja ymmärrämme lakon perustelut. Olemme tietoisia siitä, että hoitoalan henkilöstö on jo pitkään tehnyt työtänsä kiireen ja paineen alla. Jaamme yhteisen huolen työntekijöiden jaksamisesta. Huolemme on lakon johdosta entistä suurempi. Väki on venynyt jo pitkään, ja koronapandemia on entisestään heikentänyt tilannetta. Jos nyt lakon aikainen suojelutyö rajataan täysin riittämättömäksi, on edessä lisää venymistä ja vaikeita eettisiä kysymyksiä. Tämä tuskin on kenenkään etu.

Huolemme liittyy myös elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksiin. Koronapandemia ja Ukrainan kriisi ovat ajaneet yrityksemme poikkeuksellisen tiukoille. Sairaspoissaoloja on tavallista runsaammin, kun omikron leviää edelleen väestössä kulovalkean tavoin. Koronan pitkäaikaisvaikutukset ja hoitovelka alkavat näkyä vasta pikku hiljaa. Siinä mielessä lakon ajoitus on todella haasteellinen ja pelkäämme lakon vaikutuksia myös elinkeinoelämän toimintaan, kun hoitoon pääse venyy ja vaikeutuu. Juuri viime viikolla lähes 40 % Turun kauppakamarin jäsenistä totesi, että yrityksen toimintaa rajoittaa tällä hetkellä eniten ammattimaisen työvoiman puute.

Vetoamme lakon osapuoliin suojelutyön rajaamiseksi ja kasvattamiseksi nyt suunnitellusta siten, että ihmishenkiä ei vaarannu eivätkä suojelutyötä tekevät joudu kestämättömien eettisten kysymysten äärelle ja venymään liikaa. Toivomme lakon pikaista ratkaisemista kaikkia osapuolia tyydyttävästi.

Turun kauppakamarin hyvinvointi- ja terveysalan valiokunnan puolesta
Kaisa Leiwo, toimitusjohtaja, Turun kauppakamari
Siina Saksi, puheenjohtaja, hyvinvointi- ja terveysalan valiokunta
Ville Viitanen, varapuheenjohtaja, hyvinvointi- ja terveysalan valiokunta