Uusimmat
Logomon toimitusjohtaja Katja Leppäkoski aloitti toimenkuvassaan talvella. ”Työni on huolehtia siitä, että muut pystyvät mahdollisimman hyvin tekemään omat tehtävänsä ja onnistumaan niissä.”
Juttu on julkaistu alun perin Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 3/2023.
Tässä iässä rohkenen jo sanoa olevani pitkän linjan tapahtuma-alan ammattilainen. Alalla on jo tullut täyteen 25 vuotta. Minulla on vahva musiikkialan tausta, joten Logomon konserttitoiminta tuntuu minusta tietysti kiinnostavalta, mutta talon monipuolisuus ja hienot puitteet ovat ihan erityisen innostavia. Toisaalta tapahtuma-alalla on tärkeää ajatella itsensä ensisijaisesti mahdollistajana. Näissä tehtävissä tulee miettiä, mitä voimme tehdä onnistuneen, ja mielellään jopa sykähdyttävän, asiakaskokemuksen synnyttämiseksi. Tässä kokonaisuudessa erityisesti toimitusjohtajan tehtävän näen palveluroolina.
Urani eri vaiheita yhdistää elämysten tuottaminen. Olen lähtenyt liikkeelle Pori Jazzista, jossa vietin yhteensä 15 vuotta – ensin seitsemän tuotantopäällikkönä ja myöhemmin kahdeksan vuotta toimitusjohtajana. Aivan ensimmäisen kevään Porissa toimin harjoittelijana, jossa tehtäväni oli lipunmyynnin apulainen. Opiskelin tuolloin Jyväskylän yliopistossa musiikkitiedettä. Voisikin jopa sanoa, että etenin tsupparista toimitusjohtajaksi. Pori Jazz oli minulle ikään kuin ammatillinen korkeakoulu, josta siirryin Helsingin Musiikkitalon toimitusjohtajaksi. Sittemmin työskentelin joitakin vuosia konsulttina, mutta elämykset ja niiden järjestäminen vetivät lopulta takaisin. Ennen Logomoa toimin Kulttuuritehdas Korjaamon johtajana.
Toisille tämä on aivan vatsahaava-ala. Kun on tapahtuma-alalla ollut koko elämänsä, niin tietynlainen nopeatempoisuus ja hektisyys tuntuu kuitenkin motivoivalta. Koska välillä tulee vähän mahdottomiakin asioita vastaan, yhteistyön merkitys korostuu. Samalla työn yllätyksellisyys pakottaa olemaan armollinen sen suhteen, ettei kaikki mene aina täydellisesti.
Olen oppinut sovittamaan oman työtapani kunkin organisaation toimintakulttuuriin. On hirveän kiinnostavaa, miten erilaisia toimintaympäristöjä eri organisaatioissa on. Vaikka tietty työtapa nähtäisiin tehokkaana ja nopeatempoisena yhdessä ympäristössä, se ei välttämättä ole sitä kaikkialla.
Parhaimmat onnistumiset työssä koetaan yhdessä. Erityisesti Pori Jazzin ajalta tiimionnistumisia on paljon. Tuotantopäällikön rooli oli toisaalta tekninen, mutta toisaalta vahvasti sosiaalisia taitoja vaativa, jolloin minulle konkretisoitui se, että tällä alalla kukaan ei saa yksinään mitään aikaiseksi.
idänkin siitä, että tapahtumissa näkee, kuinka yksittäiset palaset toimivat yhdessä. Asiat, kuten tuotannon organisointi, valaistus ja somistus, sekä konseptit, tuotteet ja palvelut, muodostavat valmiin kokonaisuuden. Tällä hetkellä olen ylpeä Logomon henkilökunnasta kesäkuussa järjestetyn Michelin-gaalan toteutuksesta. Erityisesti keittiötiimimme teki hienoa työtä tapahtuman järjestämisessä, mutta kaikkien panos tarvittiin onnistuneeseen lopputulokseen.