Turun kauppakamari palkitsi ansioituneita opiskelijoita stipendeillä

Urho Laurinen

Turun kauppakamari palkitsee joka kevät ICT-valiokunnan sekä Uudenkaupungin osastonsa kautta stipendeillä onnistuneita opiskelijoita. Stipendien tarkoituksena on tukea ja innostaa nuoria, jotka ovat osoittaneet erityistä kiinnostusta opintojaan kohtaan.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta jakaa stipendin Turun Kerttulin lukion ICT-linjalta valmistuneille ylioppilaille. Tämän vuoden stipendin saaja on tuore ylioppilas Urho Laurinen.

”ICT-linjan kokemukseni ovat olleet erittäin positiivinen, sillä opettajat ovat kokeneita ja kiinnostuneita alasta. Kerttulin lukio on antanut minulle hyvät mahdollisuudet lähteä opiskelemaan montaa eri alaa. Intoni ICT-alaa kohtaan on kuitenkin vain vahvistunut lukion loputtua, vaikkakin tarkat tulevaisuuden suunnitelmani ovat vielä avoimia”, kertoo Laurinen.

Asevelvollisuuden suorittamisen jälkeen Laurinen aloittaa opinnot Jyväskylän yliopistossa tietotekniikan linjalla.

Kerttulin lukion apulaisrehtori Juho Airola pitää valiokunnan ja oppilaitoksen yhteistyötä erittäin merkittävänä.

”Kerttulin lukio on valtakunnan ainoa ICT-alan erityislukio ja on erittäin hienoa, että Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan tuella pystymme huomioimaan entistä paremmin valmistuvia ICT-alan monipuolisia erityisosaajiamme nyt ja tulevaisuudessa”, hän sanoo.

Kauppakamarin ICT-valiokunnan jakamaan stipendiin osallistuivat:
2M-IT Oy, CADMATIC Oy, Cerion Solutions Oy, Elisa Oyj, Fujitsu Finland Oy, Konica Minolta Business Solutions Finland Oy, Lemonsoft Oy, Lounea Oy, Turun ammattikorkeakoulu, RCP Software Oy, Teleste Oyj, Tiera, Tietokeskus, Vincit Oyj ja Viria Oyj.

Lahjoittavien yritysten logot

Uudenkaupungin kauppakamariosasto on alueellaan yksi merkittävimmistä stipendien myöntäjistä ja osasto jakaakin stipendejä ammattiopisto Novidan, Laitilan ja Uudenkaupungin lukion sekä Uudenkaupungin yhtenäiskoulun opiskelijoille. Laitilan lukion, Uudenkaupungin lukion sekä Uudenkaupungin yhteiskoulun myöntämissä stipendeissä korostuvat erityisesti matemaattiset aineet sekä kieliopinnot.

Novidan stipendit myönnetään liiketoiminnan sekä tekniikan ja liikenteen opintosuuntien hyvin suorittaneille opiskelijoille. Tänä vuonna Novidassa stipendin sai viisi opiskelijaa. Kauppakamariosasto jakaa stipendin myös Turun ammattikorkeakoulun logistiikan koulutusohjelmassa Vakka-Suomen alueella tehtyyn opinnäytetyöhön liittyen.