Uusimmat
Turun satamassa puhaltavat isojen muutosten tuulet, kun pitkään valmisteltu päätös uudesta matkustajaterminaalista
alkaa vuoden 2024 aikana toteutua. Yhteisterminaalin rakentaminen nykyaikaistaa matkustajapalvelut ja käynnistää isojen muutosten sarjan.
Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm vaikuttaa innostuneelta
sataman kaikkien aikojen suurimman investoinnin, Ferry
Terminal Turun, toteutumisesta. Kehityshanke on toteutettu yhteistyössä
Turun Sataman, Turun kaupungin sekä Tallink Silja -ja
Viking Line -varustamojen kanssa. Erityinen ilonaihe on budjetti,
joka on onnistuttu pitämään 172 miljoonassa eurossa koko valmistelun
ajan.
– Sataman valtavat muutokset lähtevät liikkeelle jo syksyllä uuden
laiturin rakentamisella. Nyt on hyvä aika rakentaa, kun rakennusalalla
on pulaa töistä ja kustannukset ovat alentuneet, Söderholm
kertoo.
Terminaali pystyy valmistuttuaan ottamaan vastaan noin 4000–
5000 matkustajaa kerrallaan, ja se valmistuu vuonna 2027. Matkustajat
pääsevät terminaalin eteen kaikilla liikennevälineillä: junalla,
bussilla, mahdollisesti raitiovaunulla tai omalla autolla.
Satamaan tulee noin 800 auton pysäköintihalli sekä pysäköintialue
pyörille ja nykyvaatimusten mukaiset latauspisteet sähköautoille.
Terminaalissa hyödynnetään myös aurinkoenergiaa, mistä
satamassa on jo kokemusta.
Liikennejärjestelyjen muutokset rauhoittavat Juhana Herttuan
puistokadun ja Linnankadun liikennettä. Junaraiteet siirretään
pois kaupunkialueelta, ja rekkaliikenne ohjataan katujärjestelyjen
avulla uudelle reitille Pahaniemen sillan vierestä.
Aurajoen ranta-alue Turun linnan vieressä vapautuu, kun Viking
Line siirtyy käyttämään yhteisterminaalia. Nykyisen Viking Linen
käyttämän kenttäalueen paikalle rakennetaan uusi Historian ja tulevaisuuden
museo, ja tilaa jää paljon muuhunkin käyttöön.
– Linnanniemestä tulee hieno alue, ja esimerkiksi risteilymatkustajat
voivat kävellä Aurajokirantaa pitkin satamaan asti. Niin hienoa
reittiä ei ole missään muualla, Söderholm visioi.
Yhteisterminaali mahdollistaa myös uusien varustamoiden tulon
satamaan.
– Esimerkiksi Puolan, Visbyn tai Riikan risteilyille olisi hyvin tilaa
satamassa. Turkuun sopivat erilaiset tuotteet, kuten Tallinkin uusi
Päivä Tukholmassa -risteily, joka alkaa syksyllä. Vikingin piknik-risteilyt
ovat kokousmatkustajien suosiossa, Söderholm toteaa.
Erik Söderholm ei usko, että kaupunki koskaan luopuu satamasta,
sillä sen kaikki kolme liiketoiminta-aluetta – matkustajasatama,
rahtisatama ja varastotoiminta – ovat kaupungille tärkeitä.
Kesäkuussa 2024 julkaistiin Merellinen Turku -suunnitelma, joka
liittyy vahvasti sataman kehittämiseen. Erik Söderholm oli yksi
työryhmän jäsenistä. Suunnitelma liittyy meren ranta-alueiden
hyödyntämiseen asuntorakentamisessa, kun sataman vanhoja
varastoja puretaan ja entiseltä laivateollisuuden alueelta vapautuu
tilaa Pansion rannoilta.
– Lisää maata saadaan hyödyntämällä Hollannissa hyväksi havaittuun
tapaan ruoppausmassaa, johon lisätään puhdistuksen
jälkeen stabilointiainetta, Söderholm kertoo.
www.portofturku.fi
Teksti on julkaistu Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 3/2024, ja advertoriaalin on kirjoittanut toimittaja Anne Kortela.