Uratarina: Tulevaisuutta tekemässä

Niko Herlin

Mikä on työtehtäväsi tällä hetkellä?

Olen yrittäjä ja futuristi Great Minds Oy:ssä. Toimin strategiakonsulttina ja autan yrityksiä tekemään tulevaisuuden suunnitelmia. Käytän ennakoinnin menetelmiä ja vaihtoehtoista ajattelua tilanteisiin. Korona-aika on osaltaan todistanut ja tehnyt näkyväksi, että aina on hyvä varautua. Tein viime vuonna työparini Kirsi Kostian kanssa 161 työpajaa, joista 137 oli etätoteutuksia.

Minkälaisissa työtehtävissä olet urallasi ollut ja minkälaiset saavutukset jääneet mieleesi?

Olen tehnyt ennakointia melkein koko työurani. Ennen siirtymistäni kahdeksan vuotta sitten yrittäjäksi, olin Finprolla (nyk. Business Finland) tekemässä markkina-analyyseja yrityksille. Analysoin ja kirjoitin juttuja Etelä-Euroopasta ja Latinalaisesta Amerikasta.
Olen hieman huolissani siitä, että nuoria patistetaan nykyisin liian nopeasti valmistumaan. Itse opiskelin seitsemän vuotta ja olen kuitenkin tässä!
Pidän merkittävänä saavutuksena, että olen luonut itselleni yrittäjänä oman ammatin, ja olen onnistunut elättämään näin itseni lisäksi muitakin.
Suuri saavutus minulle on, kun asiakas saa ahaa-elämyksen ja oivaltaa kuinka viedä bisnestä menestyksekkäästi eteenpäin.

Onko urallasi ollut esikuvia, joita haluat mainita?

Ihailen organisaatioita, jotka uskaltavat tehdä asioita eri tavalla. Tällainen on esimerkiksi amerikkalaisfirma Zappos, jossa työntekijä saadessaan työpaikan allekirjoittaa samalla yrityksen arvot. Kotimaisista yrityksistä nostaisin mm. Vincitin tai Supercellin, jotka ovat minulle esimerkkejä siitä, miten asioita tehdään menestyksekkäästi toisin. Ravistelemalla voi saavuttaa tulevaisuuden kannalta hyviä asioita, vaikka joskus epäonnistuisikin. ”Näin meillä on aina tehty”, on lause, joka ei minussa herätä innostusta.

Mitä harrastat vapaa-aikanasi?

Olen ehdottomasti kesäihminen. Harrastan maantiepyöräilyä, ja odotan jo kovasti, että pääsen taas pyöräilemään. Matkustaminen ja sitä kautta uusien asioiden löytäminen ja kokemien ovat minulle tärkeitä. Kotona on koiria ja niiden kanssa liikun paljon.

Motto:

Tulevaisuus ei tapahdu, vaan se tehdään itse