Yhdessä kestävään kasvuun vuonna 2023

kasvu

Kaikki tekemisemme ja osallistumisemme perustuu lähtökohtaisesti jäsenten tarpeisiin ja toiveisiin. Niin myös vuositeemamme ”Yhdessä kestävään kasvuun”, jossa korostuvat ajankohtaiset asiat yhdessä tekeminen, kestävä uudistuminen sekä uudelle kasvu-uralle pääseminen.

Kysyimme syksyllä valiokuntien jäseniltä ohjeistusta tulevan vuoden vuositeeman laatimiseen. Todella suuri osa vastaajista toivoi, että jatkamme kuluneen vuoden 2022 teemalla Yhdessä kestävään kasvuun. Maailma ei tullut valmiiksi tämän teeman osalta, vaan yhteistyötä, kestävää kehitystä ja kasvua tarvitaan edelleen. Todennäköisesti vaikeuskerroin on jopa kasvanut viime syksystä, jolloin teema valittiin ensimmäistä kertaa. Yritysten odotukset tulevasta ovat pikkuhiljaa heikentyneet, ja pessimismi tulevaisuuden suhteen näyttää lisääntyvän esimerkiksi kyselyissämme.

Yhteistyö ja yhdessä tekeminen perustuvat toimiviin verkostoihin ja kumppaneiden hyvään tuntemiseen. Turun kauppakamarin keskeinen vahvuus ja jäsenten arvostama hyöty on toimijoiden verkottaminen ja törmäyttäminen yli toimialarajojen. 1 900 jäsenestämme löytyy paljon potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Kuluneena vuonna olemme onneksi päässeet jälleen järjestämään kymmeniä tilaisuuksia, joissa jäsenemme ovat voineet tavata toisiaan ja kasvattaa verkostojaan. Iloksemme koronatilanne ei ole enää rajoittanut ja estänyt kohtaamisia samalla lailla kuin aiempina vuosina.

Vallitsevien kriisien keskelläkin maailmaa tulee rakentaa ekologisesti kestävästi ja kestävän kehityksen periaatteita kunnioittaen. Siirtymä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa saattaa ottaa ensi talven energiakriisissä hieman takapakkia, mutta sisältää edelleen merkittävän kasvu- ja liiketoimintapotentiaalin esimerkiksi kiertotalouden ja erilaisten vähäpäästöisten innovaatioiden saralla. Parhaiten potentiaalia voidaan hyödyntää yritysten välistä yhteistyötä ja yhdessä tekemistä kehittämällä.

Yksi teko tällä saralla on ollut kestävän kehityksen lahjoitusprofessuuri Turun yliopistolle. Turun kauppakamari on osallistunut sekä rahoituksen keräämiseen että myös itse professuurin rahoittamiseen. Professuurin ympärille rakentuu vaikuttava alueellisten toimijoiden verkosto ja korkealaatuista osaamista, jota alueella toki on ollut runsaasti jo aiemminkin.

Haluamme tavoitella ensi vuonnakin kestävää kasvua Varsinais-Suomeen laajassa yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Tärkeä osa tätä työtä on Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuudenkuvan rakentaminen, joka on ensi vuoden suuri projektimme. Edellinen vahva rakennemuutos parempaan suuntaan starttasi Varsinais-Suomesta viitisen vuotta sitten. Pidetään yhdessä huoli siitä, että myös seuraavan kasvu-uran alku on tällä seudulla.

Kaisa Leiwo
Toimitusjohtaja