Spottivalossa Janne I Jääskeläinen Oy

Janne Jääskeläinen

Janne I Jääskeläinen Oy on Janne Jääskeläisen vuonna 2014 perustama yritys, jonka toimiala on IT-alan palvelut sekä konsultointi. Ennen siirtymistään konsultointialalle Jääskeläinen toimi pitkään myös toisessa perustamassaan IT-alan yrityksessä, jonka hän myi vuonna 2019. Myynnin taustalla oli halu päästä työskentelemään toisten yrittäjien kanssa ja keskittyä täysin konsultointipalveluiden tuottoon.

”Vapautan työkseni yrittäjiä niin sanotuista kultaisista vankiloista, jonne päädytään, kun yrityksellä menee ’ihan ok’, mutta ei kuitenkaan riittävän hyvin. Rahaa tulee sen verran, että tullaan ehkä toimeen, mutta yritys ei pyöri ilman yrittäjän jatkuvaa työpanosta. Sellaista firmaa ei voi helposti myydä, mutta ei sitä halua lopettaakaan. Tarjoan tällaisille yrittäjille palvelua, jossa toimin yrittäjälle luotettuna neuvonantajana ja tukena erilaisissa muutosvaiheissa”, kertoo Jääskeläinen yrityksensä toiminnasta.

Aiemman yrityksen myynti sujui Jääskeläisen mukaan onnistuneesti, ja konsultoinnin puolelle siirtyminen on tuntunut oikealta päätökseltä. Hän kertoo kuitenkin konsultointialalla olevan myös omat haasteensa, joista isoin on omien erottautumistekijöiden löytäminen. Tässä Jääskeläinen kertoo onnistuneensa:

”Päätin jo aikaisessa vaiheessa, että tarjoan yrittäjille monipuolisia neuvontapalveluita, joita muualta ei voi saada. Monipuolinen osaamiseni it-alalta, markkinoinnista, liikkeenjohdon konsultoinnista ja lean-metodologiasta ovat olleet isoina menestystekijöinä konsultoinnin puolella. Tarkoituksenani on pysyä pienenä yhden henkilön yrityksenä. Vain tällä tavalla pystyn varmistamaan sen, että voin tarjota asiakkailleni uniikkia palvelua, jota ei voi saada mistään muualta.”

Haastattelun yhteydessä käsittelimme Jääskeläisen kanssa Turun kauppakamarin jäsenistön laatimia Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvia vuodelle 2030, joiksi on määritelty: ylivoimainen osaaminen, paras toimintaympäristö ja avoin yhteys maailmaan. Mikä on Jääskeläisen näkemys näistä tulevaisuuskuvista?

”Mainitut tulevaisuuskuvat ovat hyviä tavoitteita, joiden eteen jokaisen varsinaissuomalaisen yrityksen kannattaisi työskennellä. Varsinais-Suomi on erinomainen toimintaympäristö, ja Turku on monenlaisen osaamisen keskiö. Yliopistojen luomat mahdollisuudet takaavat alueen tulevaisuuden kasvupotentiaalin osaamisnäkökulmasta.”

Terveisiä kauppakamarille ja sen jäsenistölle:

”Jos yrityksesi taloudellinen toimintaympäristö on vaarantunut tai muuttumassa radikaalisti, on aikainen tilanteeseen puuttuminen tärkeää. Syksyllä 2024 kauppakamarikaupassa tullaan julkaisemaan yritysten tervehdyttämiseen liittyvä uusin kirjani ”Korporaatiot kuntoon!”, joka on tarkoitettu jokaiselle yrittäjälle, joka pyrkii parantamaan yrityksensä suorituskykyä ja selviämään haastavista ajoista.”

Lue lisää: jannejaaskelainen.fi

Kategoriat:Spottivalossa