Spottivalossa: Solar Simulator

Spottivalossa: Solar Simulator

Solar Simulator on ytimeltään testaustalo, joka tuottaa tietoa asiakkaidensa tuotteiden, materiaalien ja rakenteiden säänkestävyydestä. Yritys yhdistää teknisen osaamisen strategiseen konsultointiin, jossa tuotteiden kestävyyttä hyödynnetään asiakasyrityksen markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehityksessä.

”Meillä paistaa aurinko, sataa vettä, roiskuu maantiesuola, iskee Siperian pakkanen ja trooppinen kuumuus ja kosteus. Samalla tarjoamme asiakasyrityksillemme kilpailuetua jalostamalla tuotteiden teknisestä kestävyydestä saatavat tiedot esimerkiksi markkinoinnissa hyödynnettävään muotoon”, kertoo toimitusjohtaja Hannu Suokivi.

27 vuotta sitten perustetulla yrityksellä on yliopistojuuret.

”Vuonna 1996 Turun yliopiston sovelletun fysiikan laitoksella toimi aktiivinen aurinkoenergian tutkimusryhmä. Työskentelin tuolloin tutkimusassistenttina mainitussa ryhmässä, ja se taisin olla minä, joka ehdotti, että lähdetään pois täältä. Kun haimme rahoitusta alkavaan yritystoimintaan, saimme vastaukseksi, ettei yliopistosta voi syntyä yritystoimintaa. Tällä hetkellä tämä olisi mieletön lause.”

Aluksi yrityksestä oli tarkoitus tulla aurinkoenergiayhtiö. Suokivi tunnistaa Solar Simulatorin historiasta neljä selkeää suunnanmuutosta.

”Jokainen liiketoiminnan käännös on vienyt yrityksen osaamista aiempaa spesifimpään suuntaan. Alkuperäisenä liikeideanamme oli perustaa aurinkoenergiayhtiö. Sen jälkeen pohdimme insinöörijohtoista materiaalitestausta, kunnes kolmoskäännöksessä tajusimme, että toimintamme ydin on kuitenkin palvelua. Vuodesta 2015 lähtien olemme panostaneet testaustulosten jalostamiseen asiakkaan laajempaan käyttöön.”

Yrityksen asiakkaat ovat pääasiassa suuria, keskisuuria ja startup-yrityksiä. Vaikka se on toiminut alusta asti kansainvälisesti, myös Varsinais-Suomen alueelta löytyy merkittäviä yrityksiä Solar Simulatorin toiminnan kannalta.

”Asiakkaissamme painottuvat yritykset, joilla on resursseja tehdä tutkimus- ja testaustyötä. Startupit muodostavat oman ryhmänsä, kun he lähtevät hakemaan peruskuvaa valmistamastaan tuotteesta. Tällä hetkellä tuotteiden kestävyys nousee, mikä avaa mahdollisuuksia myös esimerkiksi markkinoinnissa. Kestävyydestä on tullut pikkuhiljaa kovempi juttu, kun pyrimme pois kertakäyttökulttuurista.”

”Perinteisen testaamisen hyöty varmistuu siitä, että asiakkaan tuote on vaatimusten ja tarpeiden mukainen. Kilpailuetumme on saatujen testaustulosten vieminen asiakkaidemme organisaatioissa laajempaan käyttöön, markkinointiin ja liiketoiminnan kehitykseen asti. Olemme tulleet pois niin sanotusta insinöörilokerosta.”

Tulevaisuudessa yritys haluaa syventää osaamistaan entisestään.

”27 vuoden aikana liiketoimintamme on kehittynyt valtavasti. Yhä enemmän koitetaan pureutua sen merkityksellisen tiedon tuottamiseen ja viemiseen asiakkaalle. Haluamme syventyä enemmän kuin levittäytyä. Tavoitteena on olla mieluummin erittäin taitava puusepänverstas kuin iso huonekalutehdas.”

Terveisiä kauppakamarin jäsenille:

Toivotamme sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä toimintaan! Älkää hötkyilkö vaan tehkää hyvä suunnitelma ja pysykää siinä. Ajassa eläminen kannattaa, ja suunnitelmaa voi muuttaa, jos maailma muuttuu. Kaikennäköistä kuitenkin tulee ja menee, eikä heti kannata olla myymässä jonnekin.

Lue lisää: Solar Simulator | Varmistu tuotteesi kestävyydestä ja toimivuudesta

Kategoriat:Spottivalossa