Jäsentarina: Raision seudun koulutusyhtymä Raseko

Kuvassa Maria Taipale ompelimolla
Maria Taipale, kuva: Valokuvaaja Jussi Vierimaa

Raseko eli Raision seudun koulutuskuntayhtymä on toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjä, joka ylläpitää monialaista kuuden kunnan omistamaa ammattiopistoa. Koulutusyhtymän osakaskuntia ovat Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Raisio ja Rusko. Koulutuskuntayhtymä tarjoaa tutkintotavoitteista koulutusta, työvoimakoulutusta, oppisopimuksia sekä erilaista opiskelijatyötoimintaa.

”Kampuksillamme Raisiossa ja Mynämäellä opiskelee vuosittain noin 3700 opiskelijaa. Pääsääntöisesti opiskelijat tulevat kuntayhtymän alueelta, mutta luovien alojen opiskelijoita tulee myös eri puolilta Suomea,” kertoo Rasekon johtava rehtori Maria Taipale.

Koulutus- ja työvoimavaliokunta

Turun kauppakamarin toiminta on myös Taipaleelle jo useamman vuoden takaa tuttua, ja viimeiset pari vuotta hän on toiminut koulutus- ja työvoimavaliokunnan puheenjohtajana. Valiokuntaa Taipale kuvailee hyvin aktiiviseksi ja yhtenä esimerkkinä tästä on valiokunnan vuonna 2020 käynnistämä yritysmentorointiohjelman, jota valiokunta hyvän palautteen seurauksena valmistelee nyt toista kierrosta varten.

”On palkitsevaa tehdä ammattilaisten kanssa yhteistyötä alueen elinkeinoelämän hyväksi. Kauppakamari on antanut paljon; uutta oppia, verkostoja, vaihtelua arkeen sekä mahdollisuuden vaikuttaa asioihin. Henkilökohtaisesti koen kauppakamarityön antoisaksi ja tärkeäksi, sillä aktiivisena toimijana voin edistää niin opiskelijoiden kuin työpaikkojen ja yritysten asiaa samalla kertaa”, Taipale kuvailee.

Osaajapula Varsinais-Suomessa

Haastattelun yhteydessä kysyimme Taipaleelta, miten hän suhtautuu Varsinais-Suomessa vallitsevaan osaajapulaan ja esiintyykö heillä Rasekossa merkkejä ilmiöstä.

”Tietyille koulutusaloille on haasteita löytää osaavia opettajia. Opiskelijoille on tarjolla työpaikkoja, mutta kohtaanto-ongelma on tuttu meillekin. Keskeistä olisi tietysti se, että onnistuisimme varmistamaan riittävät valmiudet valmistuville opiskelijoille siirtyä oppimaan työssään, etenemään urallaan sekä tietysti hakeutumaan jatko-opintoihin”, Taipale kertoo.

Taipale mainitsee viimeisen parin vuoden aikana tapahtuneen myös positiivisia muutoksia ammatillisen koulutuksen puolella, joista saattaisi olla apua osaajapulaan.

”Reformi toi vuonna 2018 tullessaan entistä joustavamman ammatillisen koulutuksen. Olennainen muutos yritysten ja työnantajien taholta on esimerkiksi se, että oppisopimus voidaan nyt tehdä lyhyeksikin aikaa. Työntekijää ei tarvitse heti palkata koko tutkinnon ajaksi.

”Paperiasioissa autetaan ja byrokratiaa on turha pelätä, eli yhteyttä vaan”, kehottaa Taipale ja jatkaa, että oppisopimus on myös osaajapulan yksi hyvä ratkaisu.

Toisena tärkeänä muutoksena koulutusyhtymässä on aktiivisempi palautekeskustelu, jota tullaan jatkossa lisäämään entisestään.

”Ammatillinen koulutus tulee jatkossa keräämään aktiivisesti palautetta työelämän jaksoilta. Meille on elintärkeää, että mahdollisimman moni jaksaisi usein vastata näihin työpaikkakyselyihin, sillä sen avulla me oppilaitokset voimme kehittää toimintaamme. Tämä myös vaikuttaa rahoitukseemme, eli kiitos jo etukäteen kaikille, jotka jaksavat kyselyihin vastata.”

Kuuntele Rasekon podcastit oppisopimusteemasta:

Merkki luotettavuudesta – Turun kauppakamarilla jo yli 1800 jäsentä

Jätä yhteystietosi niin kerromme, miten sinun yrityksesi hyötyisi kauppakamarin jäsenyydestä:

Tutustu jäsenetuihimme