MentorChamber esittelyssä: Harri Lindblom ja Jari Lahtonen

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella. Ohjelman kautta tehdään tulevaisuuden osaaminen näkyväksi ja rakennetaan yhä parempia verkostoja ihmisten ja yritysten välille.

MentorChamber esittelyssä -sarjan viimeisenä haastatteluparina ovat LindblomPro Oy:n perustaja Harri Lindblom ja Fennian asiakaspäällikkö Jari Lahtonen.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

Lähdin hakemaan juttuseuraa, joka auttaisi asioiden sparraamisessa. Olen pitkään ollut yrittäjänä ja myös aikaisemmin kauppakamarin jäsenenä. Kun taas liityin kauppakamariin, huomasin MentorChamber -ohjelman. OIen itse tehnyt yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon, joten jotkut ihmettelivät päätöstäni hakea aktoriksi. Halusin aktoriksi, koska haluan tietää mitä mentorit tekevät. Sen jälkeen voin ehkä itse lähteä mentoriksi. Katsotaan sitä sitten seuraavaksi”, ajattelee aktori Harri Lindblom.

Lähdin sen takia, kun pyydettiin. Kuulostaa varmaan mielipuoliselta. Rupesin pohtimaan, että onhan mulla paljon kaikkia asioita, jotka tiedän. Tiedän omakohtaisesti onnistumisista mutta myös, miten asiat voivat epäonnistua. Aitoa tarinaahan yrittäjät ja ihmiset yleensä kaipaavat. Tyyliin, että älä tee niin kuin teen vaan niin kuin käsken. Harrin ja aiempien mentoroitavien kysymyksiin olen vastannut aika suoraviivaisesti. Mentoroinnissa ei loppupeleissä ole oikeita vastauksia, vaan mielipiteitä asioihin, joista voi syntyä hyviä oivalluksia tai sitten ei mitään. Sitähän se on”, kertoo mentori Jari Lahtonen.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

Toimin konsulttina, joten työni on oikeastaan ollut pitkälti mentorointia. Sitä kautta tiesin mitä lähdin odottamaan. Lähdin avoimin mielin, sillä mentorointi riippuu hirveästi siitä, kuka sieltä tulee mentoriksi. Vaikea sinänsä odottaa jotain määrättyä. En lähtenyt hakemaan suoraan mitään erityistä omaan bisnekseeni vaan avoimin mielin osallistuin ohjelmaan”, kokee Lindblom.

Muistan jännittäneeni ensimmäistä mentorointivuotta. Sain silloin sellaiset mentoroitavat, että mietin etukäteen mitä annettavaa minulla olisi heille. Kokemus oli kuitenkin ihan huikea, ja juttelemme ja tapaamme vieläkin. Vaikka mentoroitavani olivat järkyttävän suurista yrityksistä, kysymys ei ollutkaan siitä, että mentorin pitäisi keksiä uudestaan yrityksen liiketoimintaa. Tarkoituksena on antaa ”out of the box” -ajattelua. Toisen toiminnan tukeminen on ollut hauskaa”, muistelee Lahtonen.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta hemmetin hyvin. Niin kuin Jartsa [Lahtonen] sanoi, olemme aika suoria toisillemme. Olen ollut tyytyväinen mentoriini. Väittäisin, että jos mentori ei olisi ollut sopiva, olisimme tavanneet vain muutaman kerran. Nyt olemme tavanneet useamman kerran ja meillä on muitakin yhteisiä suunnitelmia”, iloitsee Lindblom.

Vaikkei saisi olla, mutta näin vaan on käynyt”, huomauttaa Lahtonen.

Mentorointi on ollut törkeän hauskaa. Parasta on, että molemmat saavat olla omat itsensä. Olen saanut itsekin ajateltavaa, mikä on kaikkein parasta. Mitä enemmän toiselle kertoo elämästään ja varsinkin sen alamäistä, sitä helpommin syntyy aito luottamus”, jatkaa Lahtonen.

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

En tiedä, onko kyseessä muuttuminen vai selkeytyminen, mutta mentoroinnin aikana on tullut selväksi, että mietimme ihan oikeasti mitä teemme yhdessä tulevaisuudessa. Ainakin suunnittelemme ja lähdemme viemään asioita eteenpäin. Varmasti sparrataan toinen toisiamme jatkossakin”, kertoo Lindblom.

Selkeytyminen ei välttämättä ole oikea sana, mutta koen, että mentorointi riippuu täysin henkilökemiasta. Lähestymme asioita samalla tavalla, joten mentorointi on toiminut hyvin”, pohtii Lahtonen.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

Mieleenpainuvin hetki oli jo siinä, kun me tavattiin tuossa kuppilassa. Heti ensimmäisestä ajatuksen vaihdosta tajusin, että nyt homma toimii. Koin heti, että voin kertoa ja luottaa toiseen”, muistelee Lindblom.

Kyllä se on se, että voisin kutsua Harria ystäväksi. Tässä on aloitettu matka jonnekin tuntemattomaan. Vaikka ohjelma loppuu joulukuussa, niin ei tässä kyllä olla silloin hyvästelemässä”, kokee Lahtonen.

No ei olla. Älä nyt, et sä pääse musta eroon”, vastaa Lindblom.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.
Seuraava MentorChamber-haku on käynnissä 16.1.2024 asti.