MentorChamber esittelyssä: Marjaana Roth & Julia Saunamäki

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella. Ohjelman kautta tehdään tulevaisuuden osaaminen näkyväksi ja rakennetaan yhä parempia verkostoja ihmisten ja yritysten välille.

MentorChamber esittelyssä -sarjan kahdeksantena haastatteluparina ovat Rastor-instituutin asiakkuuspäällikkö Marjaana Roth ja Eilakaislan henkilöstökonsultti Julia Saunamäki.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Mentorointiohjelmaan minut innosti mukaan halu sparrailla omasta kehittymisestä sekä työelämässä uudistumisesta, kehittymisestä ja muutoksista mentorin kanssa. Minulla on kokemusta jo aiemminkin mentorointiohjelmista sekä olin kuullut paljon hyvää Turun kauppakamarin MentorChamber-ohjelmasta mentorointiohjelmasta tuttaviltani jo aikaisemmin”, kertoo aktori Marjaana Roth.

”Olen työelämässä itse ollut aktorin roolissa, ja matkan varrelle on osunut aivan loistavia kokemuksia mentoroinnista. Itseäni hieman jännitti lähteä tähän mukaan, sillä pohdin osaanko oikeasti asettua mentorin rooliin. Koin, että tämän taidon harjoittelu turvallisessa ympäristössä kokeneiden henkilöiden kanssa, on aivan mahtava tilaisuus päästä kokeilemaan omia taitojaan ja myös kehittyä. Kuulin myös tuttaviltani hyvää MentorChamber-ohjelmasta, joka rohkaisi lähtemään mukaan”, kertoo mentori Julia Saunamäki.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Aiemmat kokemukseni ovat hyviä, avartavia ja rohkaisevia kokemuksia. Olen ollut mukana useassa erilaisessa mentorointiohjelmassa niin mentorin kuin aktorin roolissa. Olen myös toiminut nuorkauppakamarin mentorointiprojektissa projektipäällikkönä harrastustoiminnassa. Odotuksia ei oikeastaan suuremmin ollut, tiesin kokonaisuuden olevan positiivinen sekä innostava, johon lähdin 100 % ja sydämellä mukaan”, kuvailee Roth.

”Itselläni ei ollut mukaan lähtiessä kovin tarkkoja odotuksia. Itse eniten odotin mielenkiintoisia keskusteluja ja uuden oppimista. Mentorointi on itselle ollut aina kokemus, jossa saa jakaa ajatuksia ja myös tunnistaa omat kehityskohteet. Tämä oli itselleni myös siis hieman heittäytymistä epämukavuusalueelle, sillä en tarkalleen tiennyt, mitä odottaa”, kokee Saunamäki.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

”Mentorointi on lähtenyt käyntiin todella hyvin, sillä minulla on aivan ihana mentori Julia. Jo ensimmäisestä tapaamisesta alkaen olen kokenut ”sielunsiskoutta” mentorini kanssa. Miten helppoa onkaan ollut jutella avoimesti puolin ja toisin. Merkitsimme tapaamiset kalenteriin heti alussa koko vuoden ajalle ja olemme pitäneet niistä hyvin kiinni. Olen erittäin tyytyväinen ja innoissani!” iloitsee Roth.

”Olin itsekin jopa yllättynyt, miten helppoa tämä on ollut ja miten hyvä yhteys meillä Marjaanan kanssa löytyi heti alkuun. Alussa sovittiin aikataulusta ja siitä on pidetty kiinni, on ihana odottaa aina seuraavaa tapaamista innolla. Jaan kyllä Marjaanan ajatuksen tietystä ”sielunsiskoudesta”, on ollut aivan mahtavaa tutustua täysin uuteen henkilöön ja käydä niin mielenkiintoisia ja hyviä keskusteluja. Itselleni tuli ajatus, miksen ole lähtenyt tähän aiemmin?” pohtii Saunamäki.

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

”Minulla ei ollut mitään tiettyä lähtöajatusta tai tavoitetta mentorointiin – kaipasin keskustelu- ja sparrailukumppania työn ulkopuolelta. Mentorini on kysynyt myös vaikeita kysymyksiä ja haastanut pohtimaan asioita – hyvä niin. Joka mentorointitapaamisessa tulee uusia oivalluksia ja ajatuksia, joita pohtia ja tarvittaessa viedä/edistää eteenpäin”, ajattelee Roth.

”Alussa Marjaanan kanssa pohdimme, että katsotaan minne tie vie, emmekä asettaneet tiukkoja tavoitteita. Tämä on ollut varsin hyvä, sillä keskustelut ovat vieneet joka kerta vähän pidemmälle ja haastanut myös minua ajattelemaan asioita uusista näkökulmista”, kiteyttää Saunamäki.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

”Mieleenpainuvinta on ehdottomasti se, miten yhteistyömme ja luottamus lähti käyntiin heti ensimmäisestä tapaamisesta. Toiselle oli hyvin helppo jutella asioista ja aika menee kuin siivillä joka kerta kun tapaamme. Uskoisin, että tulemme olemaan yhteydessä toisiimme myös mentoroinnin päätyttyä”, kokee Roth.

”On vaikea mainita yhtä tiettyä asiaa, on ollut aivan mahtavaa käydä keskusteluja ja myös oivaltaa asioita itsekin. Mentorointi on antanut itselleni aikaa pysähtyä arjen kiireessä keskustelujen äärelle ja tehdä ajatustyötä myös itse aivan loistavassa seurassa. Olen samaa mieltä kyllä kuin Marjaana, että olisi ihana jatkaa näitä hetkiä myös tulevaisuudessakin”, iloitsee Saunamäki.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.
Seuraava MentorChamber-haku on käynnissä 16.1.2024 asti.

Kategoriat:MentorChamber