Kauppakamari tarjosi raikkaan tavan tavoittaa nuoret ja alueellisen näköalapaikan

Stera Technologies -konserni on globaalisti toimiva mekaniikan ja elektroniikan sopimusvalmistaja, joka muodostettiin lokakuussa 2007, kun pitkään alalla toimineet Levyosa Oy, Elektromet Yhtiöt Oy, Hihra Oy, Aumec Systems Oy ja Beertekno Oy yhdistyivät. Yritys työllistää 800 henkeä ja sen tehtaat sijaitsevat Turussa, Kaarinassa, Paimiossa, Tammelassa, Kaavilla sekä Viron Keilassa ja Sauessa. Yrityksen omia tuotteita ovat SteraLux LED-valaisinjärjestelmät ja Stera – laitekaapit.

Nuorten tavoittamista uusin keinoin

Steran ja alan toimijoiden kokemuksen mukaan nuorisolla on vanhentunut kuva teknologiateollisuuden työtehtävistä, mikä vaikuttaa alalle hakeutuvien nuorten määrään. Stera päätti Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwon ehdotuksesta lähestyä toisen asteen koulutusvaihtoehtoja miettivää nuorisoa suositun tubettaja Deatan eli Mikael Hertelin tekemän videon avulla. Steran toimitusjohtaja Jussi Ohlsson halusi tuoda videolla esiin, ettei työ ole pelkästään hitsaamista, mitä tv:stä on totuttu näkemään. Työtehtävien automaatio, robotit sekä monipuoliset ja haastavat toimenkuvat tekevät päivistä monipuolista.

”Ulospäin näytetään kovin perinteiseltä työnantajalta siihen verrattuna, mitä työnsisältö on. Jaettaisiin ajatusta ja ymmärrystä, mitä työskentely tänä päivänä meidän kaltaisessa yrityksessä on”, Jussi Ohlsson kuvailee videon tarkoitusta.

Yhteistyöehdotus Deatan kanssa on Ohlssonista hyvä esimerkki kauppakamarin luovuudesta, aktiivisuudesta ja ”uudesta raikkaasta tavasta” tehdä asioita. Tubeconissa ollut Kaisa Leiwo oli ymmärtänyt kuinka ”’tajuttoman kova juttu tubettajat ovat” ja ottanut tämän jälkeen yhteyttä Ohlssoniin.

Yhteistyön tuloksena syntyi liki 50 000 katselukertaa saanut video, jossa Stera pääsi esittelemään toimintaansa ja teknologiateollisuutta tänä päivänä. Videota jaettiin kauppakamarin toimesta myös alueen koulujen opinto-ohjaajille.

Valiokunta tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa ja tulla kuulluksi

Ohlsson on istunut vuoden alusta teollisuusvaliokunnassa. Hän luonnehtii valiokuntaa alueelliseksi näköalapaikaksi, joka antaa mahdollisuuden vaikuttaa ja toimii väylänä tulla kuulluksi esimerkiksi koulutusasioissa. Kyseessä on myös tärkeä verkostoitumisfoorumi, joka tarjoaa tilaisuuden paitsi alueen teollisuuden vaikuttajien tapaamiseen, myös tilaisuuden päästä tutustumaan alueen asioihin syvällisesti sekä tuomaan kentän ääntä esiin.

Jussi Ohlsson

Ohlsson toteaa Varsinais-Suomessa Steran kaltaisten yritysten jäävän helposti suurelle yleisölle tutumpien telakan ja autotehtaan varjoon. Tästä syystä Stera isännöi mielellään valiokunnan kokouksia, sillä nämä ovat mahdollisuuksia tehdä yritystä tunnetuksi suoraan alueen toimijoiden keskuudessa.

”Foorumeita on paljon, mutta valiokunnat ovat toimialariippumattomampia.”

Stera on mukana valiokunnassa ennen kaikkea kehittämässä liiketoiminnan edellytyksiä Varsinais-Suomen alueella. Aluekeskeisyys on Turun kauppakamarin toiminnassa ainutlaatuinen piirre muihin toimialariippumattomiin foorumeihin verrattuna, ja Ohlsson luonnehtiikin teollisuusvaliokunnan olevan hyvä sekoitus erilaisia paikallisia toimijoita.

”Valiokuntatyöskentelyn yhtenä etuna on tutustuminen alueen teollisuuden vaikuttajiin, ihmisiin ja yrityksiin, mikä tekee yhteyden ottamisesta ja avun pyytämisestä tai antamisesta helpompaa, kun ihmiset tuntevat toisensa.”

Valiokunta on Steralle vaikuttamiskanava, jossa yritys pystyy tuomaan ääntään esiin niin hyvissä asioissa kuin epäkohdissakin. Ohlsson huomauttaa, ettei Steran kaltaisen yrityksen ääni tavoittaisi välttämättä valtakunnallisia päättäjiä ilman kauppakamarin koordinoimaa toimintaa. Hän mainitsee esimerkkinä diplomi-insinöörikoulutuksen hakemisen Turkuun. Kauppakamari on määrätietoisesti kerännyt viestiä suoraan riittävän isoilta ja monenlaisilta yrityksiltä, mikä tuo riittävästi äänenpainoa keskusteltaessa päättäjien kanssa. Osaavan työvoiman varmistaminen on valtakunnallisesti tärkeä aihe, sillä teknologiateollisuuden yritykset toimivat joko suoraan tai välillisesti viennin parissa.

”Yhteistyö kauppakamarin kanssa on tiivistä, välitöntä ja helppoa. Pidetään yhteyttä ja ideoidaan yhdessä, mitä voidaan tehdä”, Jussi Ohlsson summaa.

Merkki luotettavuudesta – Turun kauppakamarilla jo yli 1800 jäsentä

Jätä yhteystietosi niin kerromme, miten sinun yrityksesi hyötyisi kauppakamarin jäsenyydestä:

Tutustu jäsenetuihimme