Tilaisuus toi paljon uusia kontakteja – kauppakamari tarjosi vaivattomasti valmiin yleisön ja vastasi järjestelyistä

ATR Soft on vuonna 2000 perustettu ohjelmistotalo, jonka päätoimipiste on Turussa. Nykyään ATR Soft on asiantuntijatalo, jonka toiminta kattaa teollisuuden, yhteiskunnan ja talouden sektorit. ATR Soft kehittää yritysten ohjelmistoja ja eri järjestelmien välisiä integraatioita.

Kauppakamari tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden järjestää tilaisuuksia. Tilaisuuksia ei ole tarkoitettu omien tuotteiden mainostamiseen, vaan niissä pitää olla informatiivista asiasisältöä.

Kauppakamarin ICT-valiokuntaan kuuluva, ATR Softin IoT Account Executivena työskennellyt Mira Ekbom järjesti kauppakamarin kanssa aamukahvitilaisuuden, jossa keskusteltiin teollisesta internetistä. Teollinen internet tarjoaa suuria mahdollisuuksia liiketoiminnalle, vaikka aihe ei ole monelle tuttu.

Aamukahvien järjestäminen sujui vaivattomasti, tehokkaasti ja nopeasti. Kauppakamarin kanssa sovittiin tilaisuuden paikka ja kustannuksien hoitamisesta. Kauppakamari vastasi muista järjestelyistä, kuten tilaisuuteen kutsumisesta ja ilmoittautumisten vastaanottamisesta.

”Tällaiset tilaisuudet ovat äärettömän hyviä, koska ne on helppo järjestää. Kauppakamarilla on valmiit listat jäsenistä, ja viestintä menee heidän kauttaan. Kuulijakunta on valmiina. Jäsenet voivat järjestää informatiivista ohjelmaa. Se on win-win-tilanne”, Ekbom kuvailee.

Mira Ekbom

Ekbomin mukaan tilaisuuksiin voi osallistua potentiaalisia asiakkaita ja kumppaneita, joita ei ole aiemmin tunnistettu. Tilaisuuksissa kuulijoiden on helppo arvioida, ovatko puhujat sopivia yhteistyökumppaneita. Aamukahveilla Ekbomin puheenvuoro synnytti paljon keskustelua ja antoi uutta tietoa kuuntelijoille. Kuuntelemassa oli yrityksiä, joita ei oltu aiemmin tavattu teolliseen internetiin liittyen. Puheenvuoron jälkeen Ekbom kävi tapaamisissa aiheesta kiinnostuneiden yritysten kanssa.

Kauppakamari ei ole vain johtajille

Monet saattavat mieltää kauppakamarin vain toimitusjohtajien yhteisöksi, mutta yrityksien edustajissa on paljon johtoportaan ulkopuolella olevia ammattilaisia. Tällainen käsitys oli myös Ekbomilla, vaikka edustajistossa on myös hänenlaisiaan asiantuntijoita.

Ekbomin mielestä korkeatasoista asiantuntijatyötä tekevien kannattaa ehdottomasti osallistua kauppakamarin toimintaan, koska näin jäsenyritykset saavat eksperttien näkemyksiä erilaisilta aloilta. Asiantuntijat pystyvät esimerkiksi jakamaan tietoa aivan uusista asioista, kuten Ekbomin ja ATR Softin tapauksessa teollisesta internetistä, mikä on varsinkin hyödyllistä johtajatason operatiiviselle työlle. Jäsenyydestä on hyötyä myös yrityksille näkyvyyden kannalta.

”On hyvä lanseerata aiheensa kentälle, jos ei ole tunnettu. Voi tuoda omaa ajatusta esille.”

Yrityksen jäsenyyden hyödyt

Ekbom alun perin haki ICT-valiokuntaan, koska halusi kehittää alueen toimintaa ja lisätä yhteistyötä Turun alueen elinvoimaisuuden edistämiseksi. Hänen mielestään jäseneksi liittyminen kannattaa monesta syystä. Verkostoituminen, näkemys alueen markkina- ja työllisyystilanteesta, tiedon ja ajatusten vaihtaminen jäsenten kanssa sekä yhteiskunnallinen vaikuttaminen alueen kehittämiseksi ovat vain muutamia esimerkkejä kauppakamarin tarjoamista hyödyistä.

”Kun tuntee ihmisiä ja tietää heidän ajatuksiaan, tietää mitä täällä tapahtuu. Siitä on kokonaisuudessaan hyötyä koko alueen elinkeinolle.”

Kauppakamariin liittyville yrityksille avautuu väylä hakea mukaan heille sopiviin valiokuntiin. Valiokunnissa saattaa olla kilpailijoita, mutta Ekbomin mielestä tästä ei kannata huolestua. Kamarissa ajetaan yhteisiä asioita ja vaihdetaan kokemuksia. Pienemmille yrityksille mukaan liittyminen on hyödyllistä, koska ympärille saa ammattimaisen verkoston sekä tärkeitä rajapintoja. Lisäksi kauppakamari on auktoriteetti, jonka sanomisilla on painoarvoa.

”Jos joku kysyisi, kannattaako liittyä, niin ehdottomasti kyllä. Minulla on niin paljon argumentteja, että varmasti liittyisivät!”

Merkki luotettavuudesta – Turun kauppakamarilla jo yli 1800 jäsentä

Jätä yhteystietosi niin kerromme, miten sinun yrityksesi hyötyisi kauppakamarin jäsenyydestä:

Tutustu jäsenetuihimme